K.g
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

K.g

ُevery thing

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

موضوعك الأول

كاتب الموضوعرسالة
Admin
Admin

المساهمات : 3

موضوعك الأول Empty
مُساهمةموضوع: موضوعك الأول   موضوعك الأول Emptyالأحد نوفمبر 24, 2013 4:04 am

مرحبا بك أيها العضو الكريم في منتداك الخاص وهنيئاً لك بانضمامك إلى عائلة أحلى منتدى.

هنا نوفر لك بعض المعلومات القيمة التي ستساعدك بالبدئ في إدارة منتداك.

>> كيف تدخل إلى لوحة الإدارة؟

للدخول إلى لوحة إدارة منتداك عليك بتسجيل الدخول أولاً. إن لم تكن قد سجَّلت الدخول بعد, إضغط على زر الدخول في عارضة الأزرار أعلاه ثم أدخل أسم التعريف Admin و كلمة السر التي اخترتها حين إنشاء منتداك. إذا ما فقدت أو نسيت كلمة السر الخاصة بك إضغط هنا.
حين دخولك إلى منتداك, إضغط رابطة لوحة الإدارة أسفل الصفحة للدخول إلى لوحة الإدارة.

>> كيف تغير مظهر منتداك؟

يمكنك تغير مظهر منتداك بإختيارك أحد التصاميم المقترحة عليك في لوحة الإدارة (لكل تصميم صوره و ألوانه الخاصة). من أجل القيام بذلك, عليك التوجه إلى لوحة الإدارة ثم الضغط على "مظهر المنتدى" ثم بعد ذلك ادخل على "اختيار التصميم" و أختر أحد التصاميم المقترحة٠ لديك من بعد حرية تغيير أو إختيار تصميم آخر من خلال موقع التصاميم المجانية التابعة لأحلى منتدى.

يمكنك أيضا أن تطلب من مصممين محترفين تابعين لأحلى منتدى تصميم استايل شخصي كامل حصري لمنتداك و ذلك مباشرة على منتدى الإبداع العربي.

>> كيف تنشئ و تنظم أقسام منتداك و فئاته؟

منتداك هو منتدى أحترافي و غير محدود الطاقة و القدرات و يدوم إلى الأبد ما دمت تحترم شروط الإستعمال العامة لموقع أحلى منتدى. يمكنك إضافة و تغير الأقسام أو الفئات أو المنتديات التي انشئتها في أي وقت وذلك بصفة لا متناهية. من أجل ذلك, عليك التوجه إلى لوحة الإدارة ثم الضغط على "إدارة عامة" ثم بعد ذلك على "المنتديات و الفئات".
فهنيئاً لك بمنتدى مجاني خارق القدرات و عالي الحماية و الجودة. و مرحباً بك مجدداً كعضو كريم بيننا.

>> نصائح هامة للوصول بمنتداك الى اعلى القمم:

للنهوض السريع بمنتداك الجديد و جعل الأعضاء و الزوار يتقاطبون عليه من كل صوب, سارع بالتسجيل و اشهار منتداك في منتدى الإشهار العربي. يمكنك ايضاً ان تطلب تبادلات اعلانية مع اعضاء دليل اشهار المنتديات فتحصل إن شاء الله على زوار و نشاط لمنتداك الجديد بسرعة فائقة.

مع أخلص تحياتنا.

فريق العمل لأحلى منتدى.
http://khaled2014.banouta.net
Admin
Admin

موضوعك الأول Empty
مُساهمةموضوع: رد: موضوعك الأول   موضوعك الأول Emptyالأحد نوفمبر 24, 2013 4:25 am

اعرف شخصيتك من تاريخ ميلادك ..((موضوع جميل ))..كل واحد يدخل يشوف نفسه
مثال : إذا كان تاريخ ميلادك هو 2/1/1986

اجمع الأرقام كالتالي : 2+1+6+8+9+1=27 …. ثم اجمع ناتج الجمع 7+2=9 ……… إذا أنت شخصية رقم 9
ولما تجمعون شوفوا الارقام تحت

1…… مستقل ومعتز بشخصيتك : أنت قائد بالفطرة ولك آرائك الخاصة ، تميل إلى المبادرة في كل شئ وتترك انطباع قوي لدى كل من تقابل . قوي الإرادة ولا تحب الطرق غير المباشرة ، تعشق المغامرات والتحديات ولا تهرب أبدا من أيه عقبة قد تواجهك . يفضل أن تكون في مركز قيادي في العمل لقدرتك على تشجيع من حولك . احذر من التكبر ، فكر في الآخرين قبل أن تفكر في نفسك.

2…… تحب مساعدة الغير وتشعر معهم : أنت لا تبحث عن لفت الانتباه ، وتتفهم مشاعر من حولك لذا تبحث عن دور مساعد في الحياة . أنت طيب وتراعي حقوق الآخرين ، وتبحث عن التوازن والانسجام . لديك قدرة مميزة على تهدئة الناس وحل المشاكل مما يمكنك أن تكون مصلح اجتماعي أو سياسي ناجح . ولأنك إنسان متعاون ن يكون العمل ضمن فريق هو الأنسب لك ، نقطة ضعفك هي عدم قدرتك على اتخاذ القرارات.

3…… اجتماعي متفتح ومقبل على الحياة : أنت روح الحفلات ، اجتماعي ، ودود ، تحب المرح وعادة تكون محط أنظار من حولك . يظهر التنوع في كلا من حياتك المهنية والاجتماعية ، مبدع وذو خيال واسع لذا تنجذب تلقائيا نحو الآداب والفنون والإعلام . ولدت محظوظا لذا يتوافر لديك المال والحظ السعيد . بسبب طبيعتك المتفائلة ، قد يغلب تصرفاتك بعض الطيش .

4 …… جدي ومتوازن ، تأخذ الحياة على محمل الجد : إنسان صادق ، تتحمل المسئولية وواقعي ، لا تتعب أبدا من العمل الدؤوب ، تنتبه إلى تفاصيل الأمور . بينما تفتقد إلى الإبداع ولكنك تتمتع بحس منطقي قوي . منظم جدا ولك طرقك الفعالة في الحياة التي تجعل منك عنصر مفيد جدا في أي فريق عمل وتجلب لك النجاح والتكريم . قد تواجهك مشكلة عنادك ، فحين تصر على أمر ، لا شئ في الدنيا يثنيك عنه.

5 …… ذكاؤك خارق : أنت لماح ، سريع البديهة ولك القدرة على تعلم مهارات ومعلومات جديدة بسرعة . فكرك السريع وذهنك دائم التفكير قد يجعل منك إنسان غير قادر على الراحة ، ولكنه يعود عليك بالمنفعة إذ يمكنك التكيف مع الظروف بسرعة والإبداع المتجدد . التنوع شئ مهم في حياتك . وتعيش حياتك في حركة دائمة ، تحب أن تخوض المخاطر وبما أنك شخص محظوظ فإنك تخرج منها بسلام .

6…… شخص مسئول ومخلص .. أنت محل ثقة : نظرا لصفاتك الأصيلة ، تقدر على فرض احترامك على أصدقاؤك ، كما أنك الشخص المناسب لرعاية منزل الأسرة ، حيث تكون أسعد لحظات حياتك عندما تكون محاطا بجو أسري . لديك طاقات إبداعية كبيرة تؤثر في محيطك لتجعل منه مكانا مريح ومتناغم معك . تنجذب إلى العمل المهني وإلى الأعمال التي تنطوي على الرعاية .

7…… غامض ، ذكي ، منطو على ذاتك : أنت مفتون بطريقة عمل الأشياء وتفكير الناس وكيف تحدث المواقف … تحب أن تعرف ماذا يحدث ومن ثم تحلله ، لذا تكون متخصصا في مجال معين ولست ملما بكثير من المعلومات لذا تجذبك المهن التي تتطلب ذكاء عالي . تميل إلى التحفظ وعدم الوضوح كما يمكن وصفك بالمثالية في كل شئ ، تهمك الجودة أكثر من الكمية ولكم تحاول أن تكون متسامحا أكثر .

8…… صادق عملي ، لديك دوافع كبيرة للحياة : الراحة المادية ، الأمان والاستقرار عوامل رئيسية لسعادتك لذا أنت على استعداد للعمل ليلا نهارا لتصل إلى مستوى الحياة الذي تصبو إليه . أنت منظم رائع وفعال تمتاز بالثقة بالنفس ولك مهارات إدارية عالية تجذبك إلى عالم الإدارة والأعمال وبالتالي تحصل على القوة والوجاهة المرتبطة بهذا المجال . أنت أكثر الأرقام حظا .

9…… معطاء ولديك الكثير لتقدمه : متفائل ومفعم بالحماس ، مبدع وخلاق ، شخصيتك تجذب من حولك بدفء إحساسك . لديك شهية كبيرة للحياة وتود أن تجرب كل شئ فيها . أنت معلم بفطرتك وتحب أن تشارك الجميع بحكمتك وعلمك . مهما تعمل ، فأنت تفرض احترامك كمثل أعلى يمكن اتباعه . تأكد أنك لا تعد أكثر مما تفي
Admin
Admin

موضوعك الأول Empty
مُساهمةموضوع: رد: موضوعك الأول   موضوعك الأول Emptyالأحد نوفمبر 24, 2013 4:47 am

يلا يا اينور يا حبيبتى احنا خلاص مسافرين دلوقتى اخواتك نزلوا ومستنين تحت البيت يلا يا اينور

واقتربت الام من ابنتها اينور التى كانت تنظر من شباك غرفتها بشرود وكأنها فى دنيا غير الدنيا
وكررت هناء كلامها بشىء من الخوف يلا يا اينور هنتأخر يا حبيبتى
والتفتت اينور الى الام بحدة وقالت بصوت كله كرة وحقد وقسوة
قولتلكوا انا مش هسافر ومش هسيب اوضتى فاهمين ولا لاااااااااااااااااااااا واعدت اينور تصرخ بصوت عالى و بشع
وجريت هناء وهى بتعيط على الصاله وكان فهمى والد اينور واقف على باب الاوضه
هناء قالت هنتصرف ازاى يا فهمى اينور بتضيع مننا هنعمل ايه هنسيبها كدةدى اينور يا فهمى
فهمى اعد يفتكر البدايه واللى وصل اينور للحاله دى افتكر الحج عدلى السمسار ابن عم مراته

والله لقطه لقطه يا فهمى صدقنى هتدعيلى
.................................................. ................................................

انا خايف يا عدلى ليكون البيت قديم ولا هيقع يعنى احط كل اللى حيلتى فى بيت مش ضامنه

والله يا فهمى يا أخويا انا لولا العشرة اللى بينا وعارف ظروفك وظروف شغلك انت وهناء بنت عمى واد ايه بتتعبوا فى المواصلات
والله مكنت قلتلكوا على الشقه وكنت اخدتها لنفسى دى لقطه يا فهمى لقطه هو فى شقه تمليك وفى المكان دا بالسعر دا يا راجل

مدا اللى مخوفنى يا عدلى اصحابها عايزين ليه يبيعوها بالسرعه والسعر دا

يا راجل مأنا قولتلك انهم مهاجرين كنكا باين ههههههه

كنكا ايه بس يا عدلى تقصد كندا ههههه بس بردوا انا مش مرتاح لصاحب الشقه خالص

يعنى انت يا فهمى هتنسبه ولا هتجوزة اينور ههههههه

ودخلت هناء وهى شايله صينيه الشاى وقالت قوله يا عدلى يا ابن عمى خلينا بقى نسكن فى مكان قريب من الشغل لحسن انا قرفت وزهقت من زحمت المواصلات والبهدله فى الاتوبيسات
تصدق يا عدلى الشقه دى من وصفك يدوب تلت دقايق مشى للشركه اللى شغلين فيها
حد يلاقى فرصه زى دى وميمسكش فيها بايدة واسنانه يا فهمى

والله انا ممرتاح للراجل صاحب الشقه حاجه جوايا مش مطمنه معرفش ليه شكله كدا مش طبيعى ابداااااا
ردت هناء: بقولك ايه يا فهمى احنا يا اخويا مش هنسبه على راى عدلى كبر بقى دماغك ونشوف مصلحتنا فين ونعملها والراجل كدا كدا مهاجر استراليا ولا كندا اهو مش هيرجع تانى

تعال نروح ونتفرج على الشقه وناخد معانا العيال واللى فيه الخير يقدمة ربنا يا فهمى بس انت انوى وصفى نيتك

.................................................. .........................
تعالوا نتعرف على الاسرة وهى مكونه من خمس افراد
هناء الام
فهمى الاب
الاتنين شغالين محاسبين فى شركه قطاع عام الشركه جنب الشقه الجديدة يدوب تلت دقايق مشى

الابناء

اينور 11 سنه فى سته ابتدائى

ايناس 7 سنوات فى تانيه ابتدائى

ايهاب 5 سنين فى كجى2

اسرة متوسطه

.................................................. .............................................
خلاص وصلنا ولا لسه يا عمو عدلى

اصبرى يا ايناس اصبرى مش قادرة تقفلى بقك دا خمس دقايق على بعض
لا يا بابا ههههههه انا عايزة اشوف شقتنا الجديدة علشان انا لازم ولابد يكون ليا اوضه لوحدى
ردت هناء يا سلام طيب واخواتك يناموا فين يا ايناس
يا ماما طيب على الاقل سرير لوحدى مش عايزة انا جنب حد تانى
ردت اينور يعنى يا ست ايناس مش عايزة تنامى جنبى وانا اللى مستحملاكى وكل شويه اقوم اغطيكى من البرد بالليل
طيب شوفى مين بقى اللى هيغطيكى ويهتم بيكى

رد فهمى والله يا اينور يا بنتى انتى اللى مريحانى ربنا يريح قلبك يارب ويسعدك لا بتطلبى كل شويه طلبات ولا بتزعجى حد عامله زى النسمه

ربنا يليك لينا يا بابا

اهو خلاص وصلنا يا ست ايناس علشان ترتاحى

بجد يا عمو عدلى ايوة يا حبيبتى هو دا البيت

فهمى :انت بتهرج يا عدلى ولا أيه بذمتك دا البيت .......؟

عدلى: ايوة والله وماله بقى البيت ....؟

فهمى : البيت شكله نضيف يا عدلى شقه فى عمارة زى دى استحاله يكون تمنها 20 الف جنيه دا سعرها يعدى النصف مليون جنيه

عدلى: مش قولتلك لقطه يا فهمى لقطه
دانت امك دعيالك والله يا فهمى لو خدت الشقه دى دى فرصه العمر

هناء: معقول يا عدلى شقه فى عمارة زى دى يكون دا سعرها
اكيد في حاجة مش طبيعيه

عدلى: انتوا هتعملوا فيها سماسرة ماقولتلكم الراجل مهاجر وعايز الفلوس بسرعه علشان كدة بيحرق الشقه

هناء: يا لهوى ويحرق الشقه ليه انشاء الله وهنخدها محروقه

عدلى: محروقه ايه بس يعنى اقصد يخسر فى تمنها علشان مزنوق فى قرشين فهمتى

يلا بقى الراجل مستنينا علشان منتأخرش على الله ميرجعش فى كلامه من نبركم

والله مشفت ناس بستحرم النعمه على نفسها عيله عجيبه
.................................................. .................................................. .........

وفى الشقه الجديدة

رن جرس الباب فتح الاستاذ نادر

اهلا اهلا اتفضلوا يا جماعه

هيه هيه هيه هى دى الشقه يا بابا انا عايز اشوف اوضتى الجديدة

هناء: عيب كدة ياايهاب
نادر : اتفضلوا اتفرجوا براحتكم البيت بيتكم ومش هنختلف على السعر ان شاء الله
فهمى :طيب مش هتفرجنا على الشقه يا استاذ نادر

ارتبك نادر واعد يحك فى انفه اصل ....صدقنى تعبان ورجلى وجعانى اتفرجوا براحتكم ومعاكم اهو الحج عدلى الخير والبركه
ولسه فهمى بيتحرك مع مراته.........

نادر: معلش يا جماعة انا افتكرت ان دا ميعاد الدوا بتاعى وهنزل اشتريه واعد يحك فى انفه اصللللل انا نسيت اجيبه معايا

اتفرجوا براحتكم ومفتاح الشقه اهو واخدة عدلى
لما تخلصوا رنوا عليا وانا اقابلكم ومشى وهو بيجرى ومرتبك وصدق مفتح الباب ............

فهمى : قلتلك يا عدلى الراجل دا مش طبيعى فى حاجه فى الشقه

هناء: احسن تكون الشقه مسروقه يا فهى بجد الراجل دا غريب اوووووووى حد يسيب شقه بالجمال والعفش الغالى دا مع ناس ميعرفهمش

عدلى: الراجل قال نسى الدوا انتوا بتكبروا المواضيع ليه بس

دى لقطه لقطه يا فهمى يا اخويا لقطه
هناء: جايز شايفين الفرش عامل زاى هو هيسيب الفرش لو كدة نشتريه منه هو كمان

ياة والرسبشن كبير وتلت اوض شرحة وحلوة وكلها فرش

بس اشمعنا الاوضه دى يا عدلى مفيهاش فرش

فهمى : يمكن مكنوش بيدخلها ولا محتاجينها فى حاجه جايز

ودخلت اينور الاوضه الفاضيه وفتحت الشباك المقفول

وندهت اينور يا بابا يا ماما ودلت الام تجرى فيه ايه يا حبيبتى

اينور : ايه دا يا ماما

وبصت هناء وفهمى وكان الشباك دا بيبص على المقابر وكأن الاوضه وسط المقابر
وقشعر جسم هناء ورد فهمى وقال دى يا اينور المقابر

يعنى ايه يا بابا يعنى اللى بيموت بيدخل القبر اللى هو دا

اينور اعدت تبص جامد اووووووى على المقابر وقالت لباباها انا عايزة الاوضه دى تكون اوضتى يا بابا

هناء: يلا يا فهمى انا اتشئمت من الاوضه دى دا الواحد كأنه عايش جوة المقابر

يلا نخرج

عدلى : ايه يا هناء يا بنت عمى مالك مانتى عارفه ان الموت علينا حق

وكلنا مسيرنا ندخل القبر فيه ايه

هناء : مش عارفه يا عدلى حسيت ان فى حاجه غلط فى المقابر دى مش عارفه هى ايه بس قلبى انقبض وخلاص

فهمى : علشان كدة نادر مكنش حاطط عفش فى الاوضه دى وكأنها مش موجودة والله ريح نفسه احنا ممكن نعمل كدة بردوا

اهى اوضه للاولاد واوضه لينا والتانيه مش محتاجينها ولا ايه رايك يا هناء

انا قلتلكم الاوضه دى هتكون اوضتى انتوا مسمعتوش ولا ايه .................

عيب كدة يا اينور انتى ازاى تتكلمى بالطريقه دى معانا

اينور: انا اسفه يا بابا بس انا الاوضه دى اللى عجبانى اووووووى

عدلى: والله جدعه يا بت يا اينور وبميت راجل
وعد منى دى هتكون اوضتك يا قمر

هناء:اومال فين ايهاب وايناس

يا ايهاب يا ايناس
ايوة يا ماما احنا هنا
ها ايه رايكم فى الشقه
تحفه يا ماما تحفه
ايهاب بس فيها نمل كتير اوووووووووووى ميت
وانا بحب اموت النمل وكدة مش هلاقى نمل اموته

هناء: نمل ايه يا حبيبى وهو فين
بسرعه ردت اينور: انتى هتصدقى ايهاب يا ماما يلا نتصل بعموا نادر قبل ميمشى

ايناس: لا يا اينور بجد فى نمل كتيييير اووووووى تعالى اورهولك وكله ميت

اينور : بحلقت لاختها قلت خلاص مش عايزين نشوف حاجه
ايناس جريت ورا باباها واستخبت وحسيت ان فيه حاجه فى عين اختها غريبه يمكن لونها اختلف شويه ..............

واتصل عدلى بنادر واتفقوا انهم خلاص هياخدوا الشقه
واتفاجاء عدلى ان نادر هيسيب الفرش كله وبنفس السعر مفيش قرش زيادة

فهمى : استغرب معقول يا عدلى انا مستغرب اوووووووووى
عدلى: انت حظك من السما مانا قولتلك دى لقطه لقطه يا فهمى يا أخويا لقطه ومتتفوتش

هناء : فرحانه وهى بتضحك واخيرا هنرتاح ونعيش شويه يا فهمى احنا والعيال بدل الاوضه والصاله اللى احنا عايشين فيهم

الحمد لله يارب

اينور:عينيها بتلمع امتى هننقل يا بابا البيت الجديد

لما نبيض الشقه ونوضبها شويه يا حبيبتى

بابا انا مش عايزة ابيض اوضتى لونها عجبنى كدة ممكن

ليه يا اينور كدة يا بابا بلاش تكليف

فهمى: طول عمرك حنينه وقلبك عليا يا اينور
.................................................. .................................................. .

استنونى مع الجزء التانى من القصه يا قمرات ويارب تكون عجبتكم

موضوعك الأول
صفحة 1 من اصل 1